Näytetään tekstit, joissa on tunniste Siivous. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Siivous. Näytä kaikki tekstit

11. kesäkuuta 2017

Kesäloma - osa 1 jatkuu

Saapumispäivän epäonni saatiin onneksi kääntymään ja loppuviikko menikin mukavissa merkeissä. Heti maanantaina aloitettiin puu-urakka ja kaatunut koivun runko sahailtiin sopiviksi pätkiksi halkomista varten. Tässä hommassa pääsivät syntymäpäivälahjani heti kunnon käyttöön, kun vesurilla irrotettiin oksia, sahalla sahailtiin ja kirveellä halottiin puita. Ja tietysti kottikärryillä kärrättiin ylimääräiset oksat ja lehdet pois. Viikon aikana saatiin melkein koko puu tehtyä haloiksi ja halot jätettiin epämääräiseen kasaan kuivumaan ennen pinoamista.

Viikon aikana myös koitettiin saada mökkiä lämpimämmäksi pitämällä ovea auki ja polttelemalla takassa tulia. Ensimmäisenä mökkipäivänä mökissä sisälämpötila oli noin +13, mutta viikon lopussa se oli jo +17 luokkaa. Ihan ei siis vielä tarjennut nukkua omassa mökissä, mutta katsotaan jos ensi kerralla jo tarkenisi. Ihan ehdoin tahdoin ei kuitenkaan ruveta itseä palelluttamaan, sillä Jarin vanhempien mökillä on hyvin tilaa myös meille yöpyä. Tiistaina ja keskiviikkona ulkolämpötila kohosi +20 asteen tienoille ja jopa sen ylikin, mutta lämpö toi mukanaan myös hyttyset yhä enenevässä määrin. Täytyy varmaan nikkaroida mökin oveen jonkunlainen hyttyssuoja, jotta ovea pystyy kesällä pitämään auki ilman hyttysvaaraa.

Myös huussi pääsi käsittelyyn viikon aikana. Aivan ensimmäiseksi huussista tyhjennettiin vuokralaisten sinne jättämä "vessapaperihylsynäyttely". Laskin kaikki seiniltä irroittamani hylsyt ja niitä oli yhteensä 140 kappaletta. Mikäköhän idea siinäkin on ollut? Huussin sielunelämään täytyy vielä jatkossa tutustua tarkemmin, nyt oli vain pintapuolinen siivous kyseessä. Uimakauteen valmistauduimme tyhjentämällä rantapoukamaa risuista ja sinne kertyneestä lehtimuhjusta. Vesi näytti siivouksen jälkeen todella kirkkaalta ja pohja oli hiekkaa/pientä kiveä. Mökin terassiakin siivoiltiin ja järjestettiin terassille käsien- ja astioidenpesupaikka, mökissä sisällä kun ei ole minkäänlaista pesuallasta. Lisäksi aloitettiin saunan lattian uusiminen, mistä tarkemmin myöhemmässä postauksessa.

Työnteon vastapainoksi ja ruokakassien täydentämistä varten suuntasimme torstaina Heinolan keskustaan. Menomatkalla kävimme Heinolan lasihuollossa tilaamassa pari ikkunalasia kuistilla rikkoutuneiden tilalle ja noudimme määrämittaan leikatut lasit paluumatkalla. Kävimme syömässä lounasta kaupungilla ja tiedustelimme samalla hirsien mahdollisia pintakäsittelyaineita Heinolan väri ja tapetti -liikkeestä. Saimme hyvät vinkit ja sävytysvaihtoehdot mukaamme.

Heinolassa on myös muutama museo, jossa minä en ole koskaan käynyt ja Jarikin viimeksi noin 15-20 vuotta sitten, joten aloitimme kesän museokierroksen. Yritimme ensimmäiseksi mennä Heinolan kaupunginmuseoon, mutta se oli suljettu näyttelyn vaihdon vuoksi. Sieltä meidät neuvottiin Kivalterin taloon, joka oli auki. Museokorttien höyläämisen jälkeen pääsimme kierrokselle 1700-luvulla rakennettuun taloon, joka oli sisustettu ja konservoitu alkuperäiseen loistoonsa. Talossa oli esillä paljon vanhoja hienoja huonekaluja, mutta suurimman vaikutuksen minuun tekivät käsinmaalatut tapetit. Konservaattorit olivat irroittaneet seiniltä useita tapettikerroksia, jotta olivat päässeet käsiksi ensimmäiseen tapettikerrokseen, joka sitten oli maalattu uudelleen ja laitettu takaisin seinille. Melko tarkkaa hommaa sellainen!

Ennen ruokakauppaan menoa piipahdimme vielä Kahvila Tyyrpuurissa Heinolan satamassa. Minulle paikka on tuttu lapsuuden mökkireissuista ja näiden kesämuistojen kunniaksi otin nytkin jäätelötötterön. Jari heittäytyi hurjaksi ja tilasi ison annoksen Lammin sahtia. Tyyrpuurin terassilla oli mukava nauttia auringosta, jäätelöstä ja sahdista. Paluumatkalla mökille kävimme vielä täydentämässä juomavesi- ja ruokavarastoja, noutamassa ikkunalasit ja katsastamassa puutavaraa saunan lattiaa varten Heinolan levyssä ja listassa.

Perjantaina oli edessä vielä palstan lohkominen omaksi kiinteistökseen ja lauantaina suuntasimme takaisin kotiin työntäyteisen mökkiviikon jälkeen. Kalaonnea meillä ei tällä kertaa ollut yhtenäkään päivänä, vaikka katiska olikin useana päivänä järvessä. Täytyy siis ruveta etsimään parempaa paikkaa katiskalle!

Uudet ikkunalasit asennettu rikkoutuneiden tilalle.

21. toukokuuta 2017

Ensimmäinen mökkiviikonloppu

Äitienpäiväviikonlopun perjantaina lähdimme töiden jälkeen ajamaan kohti mökkiä. Matka sujui ilman sen suurempia ruuhkia ja matka-aika pihasta pihaan oli aikalailla kaksi tuntia. Matkaa taitettiin ehkä hieman normaalia varovaisemmin arvokkaan lastin (=upouusi grilli) ja loppupätkän juuri samalla viikolla tehtyjen tienkunnostustoimenpiteiden takia. Varsinainen mökkitiekin oli yllättävän hyvässä kunnossa ja perille saakka päästiin autolla. Perjantai-illan ohjelmassa oli kuorman purkaminen ennen siirtymistä Jarin vanhempien mökille. Urakka ei ollut mitenkään helppo, sillä tavaraa piti kuljettaa rinteeseen tehtyjä maarappusia pitkin.

Meidän mökki.
Lauantaiaamuna lähdimme aamupalan jälkeen innokkaina talsimaan mökkiteitä pitkin omalle mökille. Tavoitteemme oli keskittyä itse mökkirakennukseen ja sen asuinkuntoon saattamiseen. Aivan ensimmäiseksi mökki tyhjennettiin kaikesta sinne jätetystä tavarasta ja lajiteltiin tavarat pihalla kahteen kasaan: kaatopaikalle vietäviin ja toistaiseksi säilytettäviin. Säilytytettäviin tavaroihin kuuluivat runkopatjasängyt, ruokapöytä, muutama tuoli ja pari hyllyä. Lähes kaikki irtotavara ja muut kalusteet laitettiin kaatopaikkakasaan. Pöytä ja tuolitkin saavat melko pian lähtöpassit, kun saamme vanhemmiltani vanhan pirttipöytäryhmän tuunattavaksi mökille sopivaksi.

Nukkumanurkkaus ennen tyhjennystä.

Toinen nurkka ennen tyhjennystä.
Seuraava urakka oli nurkkaan kyhätyn sohvarakennelman purkaminen. Seinäkiinnikkeet olivat niin tiukkaan naulatut, että jouduimme lainaamaan appiukon sorkkarautaa niiden irroittamiseen. Tämän jälkeen päästiin irroittamaan seinälle ilmeisesti eristystarkoituksessa laitetut matot. Hieman jännitti mitä mattojen alta paljastuu, mutta seinät mattojen takana olivat samassa kunnossa kuin muutkin seinien osat.

Nukkumanurkkaus tyhjennyksen jälkeen. Takkakin todettiin toimivaksi.

Toinen nurkka tyhjennyksen jälkeen.
Mattojen irrotuksen jälkeen pölyä oli ilmassa todella paljon ja niinpä kaikki seinäpinnat ja kattoparrut päätettiin imuroida. Myös lattia imuroitiin ja pestiin samalla sen kuntoa tarkkaillen. Koska itse emme juurikaan tiedä rakentamisesta, pyysimme Jarin isää konsultointikierrokselle. Pikaisen tarkastuksen jälkeen tuomio oli, että seinät, katto ja lattiat ovat suhteellisen hyvässä kunnossa. Ohjeeksi saimme, että kesän aikana olisi hyvä pestä hirret, poistaa kaikki ylimääräiset tilkkeet hirsien välistä (mm. sukat, kankaanpalat, kuplamuovit, sukkahousut, sanomalehti ja uretaani), korjata eristeet oikea-oppisesti ja mahdollisesti käsitellä hirret jotenkin.

Keittiön kaappien puunaus jää vielä seuraavaan mökkeilykertaan, mutta muuten kaikki sisäpinnat saatiin kertaalleen putsattua. Säilytettävät tavarat kannettiin takaisin sisälle ja samalla vähän mallailtiin minkälaista järjestystä huonekaluille ruvetaan hakemaan ja mitä mökille pitäisi vielä hankkia. Tällä hetkellä listalla on mahdollisesti pieni sohva ja lipasto, joka toimisi TV-tasona ja säilytyskalusteena. Seinällä kiinteänä oleva hirsihylly aiotaan myös seuraavalla kerralla purkaa, sillä emme näe sillä juurikaan hyötykäyttöä.

Nykyiset keittiön kaapit ovat varsin räikeän väriset (keltaista, vihreää ja sinistä) ja hirsien käsittelyprojektin aikaan täytyy viimeistään tehdä päätös mitä keittiön kanssa tehdään, kaapit kun täytyy joka tapauksessa irrottaa projektin ajaksi. Tuon kokoluokan keittiön kaapit eivät kyllä ole mikään iso investointi, joten täytyy katsoa jos saisimme tehtyä keittiöstä mökin kokonaisuuteen paremmin sopivan.

Pääsiäisen pikavisiitin jälkeen mielikuvat mökistä eivät olleen mitenkään erityisen mairittelevat ja puheissa olimme purkamassa mökkiä maan tasalle. Nyt kun mökki saatiin tyhjennettyä ja kunto tarkistettua, alkoi mieli hieman muuttua. Mökissä on kuitenkin mukava tunnelma ja paljon historiaa nähtävissä. Pienellä kunnostuksella siitä saisi varsin mukavan vierastuvan tai lyhyen visiitin majapaikan!