Näytetään tekstit, joissa on tunniste Onnettomuus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Onnettomuus. Näytä kaikki tekstit

10. kesäkuuta 2017

Kesäloma - osa 1

Olimme tänä vuonna varanneet kesälomamme kahdessa osassa, ensin yksi viikko kesäkuun alussa ja loput kolme viikkoa heinä-elokuun vaihteessa. Ajatuksena oli, että nyt loman ensimmäisellä osalla suunnittelemme mökillä kesän tulevia askareita ja mittailemme mahdollisia puutavara- ja muita materiaalihankintoja varten ja varsinaiset toteutustyöt ovat sitten kesän aikana viikonloppuisin ja kesäloman pääosan aikana.

Edellisellä kerralla olimme saaneet mökin aika hyvin siivottua ja tälle kerralle oli ohjelmassa ainakin keittiön siivouksen viimeistelyä ja rantasaunan alueen haltuunotto. Kokkailutouhujen osalta otimme mukaan Amazonista tilatun pizzakiven, uuden grillilämpömittarin ja valmistettavaksi lihoiksi porsaan ribsejä, kassleria ja jo viime kerralla hyväksi havaitun kokonaisen kanan. Suurimman osan auton tavaratilasta täyttivät käytettyinä ostamamme Nanna-nojatuolit.

Kun olimme päässeet perille ja olin kantamassa autosta toista kierrosta tavaroita, kuului yläilmoista pari narskausta. Mökille vievältä rinnepolulta katsoin silmät pyöreinä ja leuka loksahtaneena, kun mökin kulmalla olevan koivun latvaosa katkesi, osui kaatuessaan toiseen puuhun ja tipahti maahan pystyyn töröttämään, kuin mikä tahansa "normaali" puu. Tässä vaiheessa mökin sisällä ollut Taru tuli terassille ihmettelemään mitä oikein huutelen ja pääsi aitiopaikalta katsomaan, kun pystyyn jäänyt latvaosa kaatui edelleen siististi mökin eteen juuri sopivasti aukealle paikalle. Oli vähän semmoinen fiilis, että mitä juuri oikein tapahtui? Onneksi ei tullut henkilö- tai tavaravahinkoja, vaikka ainekset oli kyllä suurempaankin katastrofiin! Maahan pudonneella latvaosalla oli pituutta noin 11 miehen harppausta, eli vähän reilut kymmenen metriä.
 
Katkennut puu - katkeamiskohta hetken pystyssä ollut katkennut osa ympyröitynä

Katkennut puu lopullisilla sijoillaan

Eipä ole tullut tuollaistakaan ilmiötä ennen nähtyä. Tuolla hetkellä ei mielestämme edes tuullut, eikä muutenkaan keksitty mitään syytä, miksi puu katkesi juuri tuolla hetkellä. Hyvä tuuri tuossa kuitenkin onneksi kävi, että puu ei kaatunut väärään suuntaan.

Puujärkytyksestä toivuttuamme kannoimme loput tavarat autosta ja aloimme grillin lämmitykseen pizzaa varten. Pizzaoperaatio oli aikamoinen epäonnistuminen, kun kotoa tuotu valmis pizzataikina oli liian tahmaista ja ei runsaasta jauhottamisestakaan huolimatta tahtonut siirtyä pizzalapiolle tai siltä pois. Lisäksi emme saaneet Big Green Eggiä niin kuumaksi, kuin olisin halunnut ja pizzat eivät tämän seurauksena paistuneet ihan sillä tavalla kuin olisimme toivoneet.

Pizzataikinan osalta aiomme ensi kerralla kokeilla erästä toista reseptiä, jolla tulee kuivempi taikina. Grillin kuumentamisen osalta olisi pitänyt varmaankin käyttää useampaa sytytyspalaa ja pistää heti alusta saakka luukut tarpeeksi auki. Nyt kun alla on ollut vain slow and low -projekteja, eivät korkeamman lämpötilan säädöt olleet tuttuja. Kun lämpötila ei noussut riittävästi, säädin ylä- ja ala-aukkoja aina vähän kerrallaan isommalle ja epäilen, että alunperin vain puolillaan ollut hiilipesä oli jo ehtinyt palaa niin loppuun, että siinä ei ollut enää tarpeeksi tulivoimaa grillin saamiseksi lähemmäs kolmeasataa astetta.

Parin epäonnistuneen pizzan jälkeen päätimme pakata paistamattomat pohjat ja täytteet matkaan ja siirryimme vanhempieni mökille paistamaan loput pizzat uunissa. Laitoimme pizzat paistumaan ja aloimme lämmittämään mökkiä sähköpattereilla ja takalla. Takka syttyi ensin hyvin, mutta sitten jostain syystä savu ei enää noussutkaan ylös, vaan tuli alkoi tukahtumaan. Seuraavaksi takan luukun ylälaidasta alkoikin puskea savua mökkiin. Äkkiä kova tuuletus käyntiin ja keittiöpyyhettä savuttavan kohdan päälle. Tilanne saatiin aika hyvin hallintaan, mutta pieni savuntuoksu mökkiin kuitenkin jäi. Suurempaa savuvahinkoa ei kuitenkaan tullut ja jo seuraavana päivänä tuo savun haju oli kadonnut, eikä mökin tekstiileissäkään enää ollut savun hajua. Jäi vähän arvoitukseksi, mistä tuo savuttaminen johtui. Vaikka Helsingistä ollaankin, niin ymmärrettiin kyllä silti avata takan pelti ennen sytyttämistä. :) Olisiko voinut johtua siitä, että peruslämmöllä ollut hirsimökki oli ulkoilmaa viileämpi? Oliko matalapainetta niin, että takka ei lähtenyt vetämään? Oliko piipun päällä linnun pesä tai muuta roskaa?

Tässä vaiheessa mielialat olivat puun kaatumisen, epäonnistuneiden kokkailujen vuoksi sen verran matalalla, että lähinnä vain odottelimme milloin kehtaisi jo mennä nukkumaan, jotta saisi tämän päivän historiaan ja pääsisi aloittamaan puhtaalta pöydältä. Kaikista vastoinkäymisistä selvittiin kyllä säikähdyksellä, mutta eihän tuollainen jatkuva epäonni(stuminen) ole mukavaa.

31. toukokuuta 2017

Toinen mökkiviikonloppu

Ensimmäisen mökkiviikonlopun jälkeen olimme seuraavan viikonlopun kaupungissa, mutta sitä seuraavana viikonloppuna suuntasimme taas mökille. Mukana auton takakontissa oli uutuuttaan hohtava katiska, jonka olimme käyneet viikolla ostamassa. Valtion kalastuksenhoitomaksu oli hoidettu kuntoon valtion eraluvat.fi -sivuston kautta. (Kannattaa olla tarkkana mistä lupansa hankkii, sillä Googlen haussa on hakutulosten joukossa myös kaupallinen sivusto, jonka kautta kalastuksenhoitomaksun saa maksettua, mutta tuolloin samaan pakettiin ujutetaan myös sivuston vuosijäsenyys muutaman euron lisähinnalla.) Katiskaa varten oli myös lahjaksi vanhemmiltani saama paikallisen kalastuskunnan pyydysmerkki, joka oli muistaakseni maksanut viisi euroa.

Perille päästyämme piti tietysti heti ensimmäisenä heittää katiska järveen. Paljon muuta ei perjantai-iltana tehtykään, vaan ilta meni vain majoittuessa ja tulevia hommia speksaillessa. Majoituspaikkana oli taas vanhempieni mökki reilun puolen kilometrin päässä.

Lauantaina söimme aamupalan ja siirryimme omalle mökillemme puuhastelemaan. Katiskassa oli ehkä parikymmentä pientä sinttiä ja päätimme laskea ne takaisin vapauteen. Oli kuitenkin iloinen yllätys, että katiskaan oli kuin olikin kertynyt saalista! Tämän jälkeen viskasin katiskan uudestaan järveen, mutta lenkkarini lipesi kesken heittoliikkeen kostealla rantakalliolla ja yhtäkkiä olinkin mahallani maassa ja jalat huljuttelivat rantavedessä. Muuta vahinkoa ei onneksi tullut, kuin että toinen ranne kipeytyi tömähdyksessä. Ranne oli tämän jälkeen koko viikonlopun sen verran kipeä, että ihan täysipainoisesti ei hommia pystynyt tekemään, mutta jotain nyt kuitenkin. Nyt tätä tekstiä kirjoittaessa ranteessa ja kämmenselässä on komea mustelma ja esimerkiksi vääntävät liikkeet tekevät edelleen kipeää. Murtumaa tai muuta vakavampaa ei kuitenkaan onneksi tullut.

Lauantaiaamuna Tarun isä tuli pakettiautolla käymään ja toi meille Tarun vaarin vanhan pirttipöydän ja -penkit, sekä syntymäpäivälahjoja Tarulle. Lahjat olivat tänä vuonna käytännöllisiä: kottikärryt, saha, vesuri, kirves ja ämpäreitä. Kiitimme tuomisista ja lastasimme pakettiautoon mökiltä pois heitettävää tavaraa kaatopaikalle vietäväksi. Kun Tarun isä oli mökin esittelykierroksen jälkeen lähtenyt jatkamaan matkaa, oli seuraavaksi vuorossa viime kerralla vielä pystyyn jääneen vanhan ja epäkäytännöllisen hyllyn purkaminen. Tämä olikin vähän työläämpi projekti, kuin olimme etukäteen miettineet. Hylly oli naulattu tukevasti kiinni lattiaan ja kattoon ja jouduimme muunmuassa käyttämään uutta sahaamme sen irroittamiseen. Lopulta homma oli kuitenkin valmis ja hylly eri kokoisina paloina pihalla.

Hylly purettu ja pirttipöytä tilalla!

Loppupäivä menikin sitten minun osaltani kottikärryjä kootessa ja puuliiteriä siivotessa ja järjestellessä ja Tarun osalta mökin keittiötä siivotessa ja järjestäessä. Ruokailujen osalta oli tällä kertaa vuorossa vähän pidempi grillailuprojekti, kun ruokana oli kokonainen grillattu/savustettu broileri. Tavoittelimme Big Green Eggissä noin 150 asteen lämpötilaa, mutta päädyimme kuitenkin noin 160 asteeseen, joka oli meidän tarkoituksiimme ihan tarpeeksi lähelle suunniteltua tavoitelämpötilaa. Käytimme tässä projektissa ConvEGGtor-levyä, joka blokkaa suoran lämmön ja ruoka lämpenee epäsuoralla lämmöllä. Kun grilli oli sopivassa lämpötilassa heitin hiilien päälle reilun kourallisen hikkoripuusta tehtyjä savustuslastuja. Paistoajaksi oletimme 60-90 minuuttia, mutta aikaa kuluikin päälle 120 minuuttia, ennen kuin broilerin lämpötila oli noin 80 astetta. Tuloksena oli miedosti savunmakuinen ja erittäin mehukas broileri. Suosittelemme!

Ruokailujen jälkeen sulattelimme ruokaa takkatulen ääressä ja radiota kuunnellen. Se oli oikein tunnelmallista mökkeilyoleilua. Sitten laittelimmekin paikat pakettiin tuon päivän osalta ja siirryimme takaisin majoituspaikalle illanviettoon.

Sunnuntaina jatkettiin lauantaina vielä kesken jääneitä siivoilu-urakoita ja paisteltiin grillissä porsaan pihvejä ja banaaneita. Vähän nopeampi ateria tällä kertaa. Alkupaloina ennen varsinaista porsaspääruokaa oli pari katiskalla saatua ahventa ja särki. Oli pakko ottaa ja syödä ainakin muutama kala, kun katiskan järveen saamiseksi oli niin kärsitty. Olihan siinä muutenkin hieno fiilis, kun nappasi kalat katiskasta, perkasi ja laittoi grilliin. Kalojen matka järvestä lautaselle taisi kestää noin tunnin, aika tuoretta!

Ruokailujen jälkeen innostuimme haravoimaan mökkitontilla olevia polkuja. Se oli mukavaa hommaa ja työn tulokset näkyivät selkeästi saman tien. Lisäksi kävimme kävelemässä GPS-laitteen kanssa mökkitontin rajat läpi ja paikansimme kaikki tontin kulmissa olevat rajapyykit. Sitten olikin aika pistää pillit pussiin ja suunnata takaisin kohti omaa kotia ja tulevan työviikon arkea.