Näytetään tekstit, joissa on tunniste Broileri. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Broileri. Näytä kaikki tekstit

26. kesäkuuta 2017

Grilliruokaa mökillä

Kesälomaviikon ruokalistaa suunniteltiin jo muutamaa päivää ennen loman alkua ja kävimme ostamassa kaikki ainekset tutuista kaupoista kotimme lähistöltä. Auton pistokkeesta virtansa saava viilentävä kylmälaukku pitää lihat ja muut kylmää kaipaavat elintarvikkeet hyvässä kunnossa koko matkan ajan. Varasimme ruokaa mukaan muutamaksi päiväksi ja lisäksi suunnittelimme yhden kaupunkikäynnin mökkeilyjakson loppupuolelle.

Ruokailut suunniteltiin hyvin pitkälle lihojen ympärille ja lisukkeeksi oli lähinnä keitettyä perunaa, vihersalaattia ja kaupan valmiita kurkkusalaattia, coleslawia ja maustekastikkeita. Grillilihat valittiin slow-and-low -tyyppisiksi, ostoskoriin löysivät tiensä reilun kilon pakattu kassler-mötikkä ja pari riviä porsaan ribsejä lihatiskiltä. Nämä olivat ilman marinaadeja, naturel. Lidlistä käytiin vielä hakemassa jo viime kerralla hyväksi havaittu kokonainen broileri, jossa oli savu-paprikamarinanointi jo valmiina.

Ribseihin hierottiin Poppamiehen ribs-kuivamarinointijauhetta ja laitettiin Big Green Eggiin reilun 100 asteen lämpöön valmistumaan. Grillipesä täyteen hiiliä ja pari kourallista vedessä uitettuja hikkori-savustuslastuja, conveggtor-levy ja sen päälle alumiinivuoka, jossa oli hieman vettä pohjalla. Valmistumistuksen ideana oli, että toinen rivistö annetaan vain olla noin 6h epäsuoralla lämmöllä sellaisenaan ja toiseen rivistöön kokeiltiin 3-2-1 -menetelmää siten, että 3h ensin epäsuoralla lämmöllä samaan tapaan kuin toinenkin rivi, mutta sitten foliointi 2h ajaksi (edelleen grillissä) ja sitten 1h vielä ilman foliota. Ribsien päälle laiteltiin omenamehua ruokalusikalla muutamaan kertaan kypsennyksen aikana ja foliopaketin sisään laitetttiin myös loraus omenamehua. Kokis tai joku sokerisempi ja tahmeampi bbq-kastike olisi varmasti ollut parempi ja olisi jäänyt paremmin lihan pinnalle karamellisoitumaan, mutta sellaisia ei tällä kertaa ollut matkassa, vaan omenatuoremehu oli makein ja parhaiten teemaan sopiva neste tuohon kostutteluun. Lopputuloksena oli kaksi riviä hyviä ribsejä, ilman foliointia olleet vähän rapeammalla pinnalla ja rouheammalla suutuntumalla ja folioidut pehmeämpinä ja mehukkaampina. Hankala päättää kummat olivat parempia, mutta se tuli ainakin havaittua, että eri valmistustavoilla tulee selkeästi erilaiset lopputulokset.

Ribsit grillissä


Kassleria tehtiin hieman lämpimämmässä, noin 120 asteen lämpötilassa, tässäkin conveggtor ja pari kourallista savustuslastuja käytössä. Paistoaikaa tälle mötikälle tuli myös suunnilleen 5-6h. Ribseissä oli enemmän pinta-alaa ja keskelle lyhyempi matka kuin kasslerissa, mutta kassleria paistettiin tuossa korkeammassa lämpötilassa ja nämä seikat tuntuivat kumoavan toistensa vaikutukset. Hyvää tuli tästäkin ja melkein koko mötikkä hävisi kahden nälkäisen ruokailijan suihin yhdeltä istumalta. Erityishuomiona mainittakoon hieno punertava smoke ring lihan ulkoreunassa. Tällainen tulee savustuksen yhteydessä, kun savu vaikuttaa lihaan.

Savustettua kassleria, huomaa smoke ring!
Näiden kahden kokeilun perusteella täytyy hankkia isompia savustuspuupaloja lastujen tilalle. Sähkösavustimessa noin 0,5-1h savustuksissa lastut ovat riittäneet oikein hyvin, mutta näissä pidemmissä sessioissa tuntuu, että savua tulee ehkä tunnin ajan ja sitten lastut palavat loppuun. Vielä en ole selvittänyt mistä tuollaisia isompia puupaloja saisi ostettua, mutta eiköhän niitä jostain Suomestakin saa. Toinen huomionarvoinen asia oli, että Amazonista tilaamani lämpömittari toimi hyvin ja pystyimme seuraamaan sen avulla sekä grillin, että lihan lämpötilaa samanaikaisesti kahdella eri anturilla. Digitaalinen mittari näytti yleisesti ottaen hieman alempaa lämpötilaa, kuin Eggin oma lämpömittari. Eggin mittari on sijoitettu kanteen aika ylös ja oma mittarimme oli pari senttiä grilliritilän yläpuolella, lihojen kanssa samassa tasossa. Ilmeisesti epäsuoralla tulella lämmin ilma kiertää ylös reunoja pitkin ja lämmittää grillin yläosaa enemmän kuin itse grilliritilän tasoa.

Kanan grillaamisesta ei tälläkään kertaa ole kuvamateriaalia. Kerrottakoon kuitenkin, että tällä kertaa mentiin ilman savustuslastuja, mutta muuten samanlaisella epäsuoran lämmön systeemillä kuin yllä on kuvattu. Lämpötilana noin 150 astetta. Lopputuloksena taas kerran mehevää kanaa, mutta nyt ilman savustuslastuja maku oli vähän pliisumpi kuin ensimmäisellä kerralla. Aikaa kanan lämmittelyyn meni noin 1,5h ja edellisten päivien hitaampien projektin vuoksi tämä näinkin nopea valmistuminen yllätti ruoanlaittajat ja jouduimme odottelemaan perunoiden keittymistä vielä jonkin aikaa kanan jo ollessa valmiina.

Kaiken kaikkiaan ruoanlaitossa tuli opittua, että noin 6h paistoaika tuntuu tosi pitkältä ajalta, jos kulkee jatkuvasti grillin ohi ja tekee samalla ruumiillista työtä ulkoilmassa. Päivinä, jolloin teimme noita pidemmän ajan ottavia ruokalajeja, jouduimme syömään eväsleipiä ja banaania odotellessa varsinaista ruokaa. Jatkossa pitänee säästää nämä pidemmät projektit ilta-ajalle ja tyytyä lounaaksi johonkin astetta nopeampaan ruokaan!

31. toukokuuta 2017

Toinen mökkiviikonloppu

Ensimmäisen mökkiviikonlopun jälkeen olimme seuraavan viikonlopun kaupungissa, mutta sitä seuraavana viikonloppuna suuntasimme taas mökille. Mukana auton takakontissa oli uutuuttaan hohtava katiska, jonka olimme käyneet viikolla ostamassa. Valtion kalastuksenhoitomaksu oli hoidettu kuntoon valtion eraluvat.fi -sivuston kautta. (Kannattaa olla tarkkana mistä lupansa hankkii, sillä Googlen haussa on hakutulosten joukossa myös kaupallinen sivusto, jonka kautta kalastuksenhoitomaksun saa maksettua, mutta tuolloin samaan pakettiin ujutetaan myös sivuston vuosijäsenyys muutaman euron lisähinnalla.) Katiskaa varten oli myös lahjaksi vanhemmiltani saama paikallisen kalastuskunnan pyydysmerkki, joka oli muistaakseni maksanut viisi euroa.

Perille päästyämme piti tietysti heti ensimmäisenä heittää katiska järveen. Paljon muuta ei perjantai-iltana tehtykään, vaan ilta meni vain majoittuessa ja tulevia hommia speksaillessa. Majoituspaikkana oli taas vanhempieni mökki reilun puolen kilometrin päässä.

Lauantaina söimme aamupalan ja siirryimme omalle mökillemme puuhastelemaan. Katiskassa oli ehkä parikymmentä pientä sinttiä ja päätimme laskea ne takaisin vapauteen. Oli kuitenkin iloinen yllätys, että katiskaan oli kuin olikin kertynyt saalista! Tämän jälkeen viskasin katiskan uudestaan järveen, mutta lenkkarini lipesi kesken heittoliikkeen kostealla rantakalliolla ja yhtäkkiä olinkin mahallani maassa ja jalat huljuttelivat rantavedessä. Muuta vahinkoa ei onneksi tullut, kuin että toinen ranne kipeytyi tömähdyksessä. Ranne oli tämän jälkeen koko viikonlopun sen verran kipeä, että ihan täysipainoisesti ei hommia pystynyt tekemään, mutta jotain nyt kuitenkin. Nyt tätä tekstiä kirjoittaessa ranteessa ja kämmenselässä on komea mustelma ja esimerkiksi vääntävät liikkeet tekevät edelleen kipeää. Murtumaa tai muuta vakavampaa ei kuitenkaan onneksi tullut.

Lauantaiaamuna Tarun isä tuli pakettiautolla käymään ja toi meille Tarun vaarin vanhan pirttipöydän ja -penkit, sekä syntymäpäivälahjoja Tarulle. Lahjat olivat tänä vuonna käytännöllisiä: kottikärryt, saha, vesuri, kirves ja ämpäreitä. Kiitimme tuomisista ja lastasimme pakettiautoon mökiltä pois heitettävää tavaraa kaatopaikalle vietäväksi. Kun Tarun isä oli mökin esittelykierroksen jälkeen lähtenyt jatkamaan matkaa, oli seuraavaksi vuorossa viime kerralla vielä pystyyn jääneen vanhan ja epäkäytännöllisen hyllyn purkaminen. Tämä olikin vähän työläämpi projekti, kuin olimme etukäteen miettineet. Hylly oli naulattu tukevasti kiinni lattiaan ja kattoon ja jouduimme muunmuassa käyttämään uutta sahaamme sen irroittamiseen. Lopulta homma oli kuitenkin valmis ja hylly eri kokoisina paloina pihalla.

Hylly purettu ja pirttipöytä tilalla!

Loppupäivä menikin sitten minun osaltani kottikärryjä kootessa ja puuliiteriä siivotessa ja järjestellessä ja Tarun osalta mökin keittiötä siivotessa ja järjestäessä. Ruokailujen osalta oli tällä kertaa vuorossa vähän pidempi grillailuprojekti, kun ruokana oli kokonainen grillattu/savustettu broileri. Tavoittelimme Big Green Eggissä noin 150 asteen lämpötilaa, mutta päädyimme kuitenkin noin 160 asteeseen, joka oli meidän tarkoituksiimme ihan tarpeeksi lähelle suunniteltua tavoitelämpötilaa. Käytimme tässä projektissa ConvEGGtor-levyä, joka blokkaa suoran lämmön ja ruoka lämpenee epäsuoralla lämmöllä. Kun grilli oli sopivassa lämpötilassa heitin hiilien päälle reilun kourallisen hikkoripuusta tehtyjä savustuslastuja. Paistoajaksi oletimme 60-90 minuuttia, mutta aikaa kuluikin päälle 120 minuuttia, ennen kuin broilerin lämpötila oli noin 80 astetta. Tuloksena oli miedosti savunmakuinen ja erittäin mehukas broileri. Suosittelemme!

Ruokailujen jälkeen sulattelimme ruokaa takkatulen ääressä ja radiota kuunnellen. Se oli oikein tunnelmallista mökkeilyoleilua. Sitten laittelimmekin paikat pakettiin tuon päivän osalta ja siirryimme takaisin majoituspaikalle illanviettoon.

Sunnuntaina jatkettiin lauantaina vielä kesken jääneitä siivoilu-urakoita ja paisteltiin grillissä porsaan pihvejä ja banaaneita. Vähän nopeampi ateria tällä kertaa. Alkupaloina ennen varsinaista porsaspääruokaa oli pari katiskalla saatua ahventa ja särki. Oli pakko ottaa ja syödä ainakin muutama kala, kun katiskan järveen saamiseksi oli niin kärsitty. Olihan siinä muutenkin hieno fiilis, kun nappasi kalat katiskasta, perkasi ja laittoi grilliin. Kalojen matka järvestä lautaselle taisi kestää noin tunnin, aika tuoretta!

Ruokailujen jälkeen innostuimme haravoimaan mökkitontilla olevia polkuja. Se oli mukavaa hommaa ja työn tulokset näkyivät selkeästi saman tien. Lisäksi kävimme kävelemässä GPS-laitteen kanssa mökkitontin rajat läpi ja paikansimme kaikki tontin kulmissa olevat rajapyykit. Sitten olikin aika pistää pillit pussiin ja suunnata takaisin kohti omaa kotia ja tulevan työviikon arkea.